Skuespiller grundskolen SGS

Et grundkursus i skuespil

Skuespiller grundskolen SGS

Skuespillergrundskolen er en selvstændig linie på KFTS.
Skoleåret har fokus på de 3 vigtigste film- og teaterredskaber: Drama, stemme, krop/bevægelse.

Vi tilbyder en kreativ dannelsesrejse med dig i fokus. Det er en mulighed for dig, der har lyst til at afprøve skuespillerfaget og ikke nødvendigvis har den store erfaring. Her vil du få et realistisk bud på, om det er en vej for dig. Lær at arbejde med dig selv, din krop, undersøge, stille spørgsmål, stå frem og dyrke dit kreative væsen. Det skal ses som et crash kursus i arbejdet som skuespiller. Hvad kræver det og har du det?

Målet er at blive medskabende i de ting vi afprøver i løbet af kurset. Det er i høj grad en individuel prøvelse med plads og rum til at kunne udforske dit eget fri- og arbejdsrum med andre nysgerrige og eventyrlystne elever, som også tør at give slip og gå ud over egen comfort zone. Der skabes et trygt rum, hvor alle kan åbne op og byde ind med deres personlige historie. Det er ikke et minutdemokrati, men det handler om dig og den tid du har brug for. Derfor er det i høj grad vigtigt, at du har mod på selv at byde ind og er nysgerrig på både det praktiske og tekniske arbejde. Det at arbejde som skuespiller kan til tider være ensomt, hårdt, udmattende, frygteligt egocentreret, fyldt med nederlag og hvorfor gør vi det så? Fordi det også er fyldt med passion, en boblende glæde, tillid, udfordringer, en indre nødvendighed og ikke mindst sejr. Vær opmærksom på, at der vil være lektier og tekstlæring, der skal forberedes i nogle uger.  Kurset afsluttes med en offentlig visning på skolens scene, hvor der er mulighed for at invitere venner og familie.

I Drama arbejder vi med basale Stanislavskij teknikker, tekstanalyse, prøver på gulv, præsentationsteknik, dialog – og monologarbejde. Der vil også være uger med fokus på det mere fysiske og performative udtryk.

I Bevægelse handler det om at forbinde krop og hovedet. Dans for skuespillere, så du bliver bevidst om alle dine virkemidler.

I Stemme er der fokus på tale, sang, diktion og general stemmetræning med Nadine George teknikken som det grundlæggende fundament.

Undervisere:
Undervisningen varetages af stærke kræfter fra KFTS og udefrakommende gæstelærere.

Den faste stab består af:

Malene Beltoft Olsen: skoleleder og primær underviser i drama.

Isabel Escudero Zorde / Bo Madvig: Krop & Bevægelse.
Ann-Sofie Lervik Michelsen: Stemmetræning.

Vi tilbyder også en introduktion til personlig coaching, som er en unik del af KFTS.
Undervejs får du også en kort introduktion til filmarbejdet, ledet af en instruktør fra den danske filmbranche.

Derudover tilbyder vi løbende åbne prøver og forestillinger på KFTS.

PRISER OG DET PRAKTISKE

Det praktisk
Skoleåret, for Skuespillergrundskolen,  starter primo september og slutter ultimo februar, hvor der afsluttes med en forestilling i ugen før vinterferien.
Der er undervisning i dagtimerne tre hverdage om ugen (tirsdage, torsdage og fredage)
Der undervises primært på dansk, så man skal kunne forstå og kommunikere på dansk.

Faciliteter
Skuespillergrundskolen benytter dels skolens egne faciliteter, dels lokaler hos Literaturhaus på Nørrebro, Dels hos Soulhouse, beliggende i samme bygning.
Vores egne faciliteter inkluderer flere studier, redigeringssuite, en café og ‘Black Stage’ som er vores eget fuldt funktionelt teater, mm.
Vi er beliggende i hjertet af det pulserende Nørrebro, få hundrede meter fra Metrostation.

Varighed og omkostninger
En undervisningsdag foregår typisk fra kl. ca. 10.00-15.00.
Der forekommer dog situationer hvor der er undervisning og forestillinger uden for dette tidsrum.

Pris for et skoleår: DKK 33.800,- som kan betales enten samlet eller i rater.

Vigtig information for ikke EU-borgere: Den danske stat har skærpet reglerne for ikke-EU-borgere, således at vi som en privat uddannelsesinstitution ikke kan hjælpe med at opnå tilladelse til at opholde sig i Danmark under uddannelse.

Hvordan ansøger man?
For at komme i betragtning til en plads på en af skolens uddannelser,  skal man enten deltage i en af vores fysiske auditions, eller man kan lave en såkaldt “recorded audition” hvor man modtager instruktioner om at producere materiale som skolen kan vurdere en udefra.
Vi anbefaler vores fysiske audition, da det også giver eleven et indtryk af skolen, men skolen personale er godt trænet i at vurdere optagede auditions.

Klik på boksen “Ansøg nu” for at tilmelde dig og se datoer og muligheder.
Der er et gebyr på DKK 300,- for at deltage i audition (også for optaget audition)